KAYA DIRI ITU KAYA JIWA

Tuesday, April 21, 2009

AKU, DIA, BIRTHDAY DAN BOWLING

AKU, DIA, BIRTHDAY DAN BOWLING

“Usrah? Jom jom, excitednya.” “Apa? Kompleks sukan ! Main boling? Biar betul?” Apa yg anda terfikir tentang usrah, tepi pantai, buka dengan al-Fatihah dan diakhiri dengan tasbih kifarah. Mcm tu ke, cara lain takde ke? Mcm-mcm bermain di minda ana apabila kakak senior tercinta mengajak ana berusrah, menyambut befday……dan main boling.
Dalam kepala bermain bermacam –macam benda sewaktu ana dalam perjalanan ke sana. Merancang untuk tidak bermain boling bersama mrk, hmm…tak syarie. Biarlah sekadar melihat mrk bermain tetapi tidak menyertai pun takpe kan. Terbayang dgn tempat boling, penuh dgn lelaki dan wanita bercampur tanpa batas, terjerit-jerit dan bersorak-sorai bila berjaya mendapatkan strike. Hmm…Ana melangkah dan menjerumuskan diri ke tempat maksiat ke ni?
Sesampai sahaja di sana, ana dipaksa bermain juga. Hmm…takpelah nak menjaga hati kekanda dan sahabat tercinta. Ku korbankan prinsip, kalau mad’u @ anak usrah ana tengok ni confirm tak thiqoh. Tujuh org muslimat kesemuanya, semuanya berjilbab labuh, kami buka dua lane, RM7 seorang termasuk sewa kasut sukan. Pastinya team kami menjadi golongan ghuraba’ di situ, pelik mungkin sebab mungkin mereka terfikir muslimat berjilbab labuh seperti kami tersilap tempat, main boling pulak tu.
Cubaan pertama, masuk longkang, kedua begitu juga….Namun perlahan-perlahan 5-8 jatuhan pin setiap golekan. Seronok pulak, kekanda dan sahabat tercinta tak henti-henti memberikan semangat walaupun bola ana masuk longkang malah mengajar ana cara golekan yang betul dan cara memilih bola yg serasi dgn diri kita. “Bagus, bagus, cuba lagi…Akak first time main pun mcm tu juga adikku.”
Akhirnya tepukan di bahu merungkai segalanya. “Adikku, muslimat boleh buat apa sahaja, main boling, bola dan apa sahaja selagi menepati syariat, aurat terjaga, menjaga pandangan, suara, akhlak dan batas pergaulan. Kita bukan sekadar main boling, lihat mereka di sebelah kita semua memandang kita, ini dakwah kita pada mereka. Jangan biarkan mereka skeptical pada kita bahawa muslimat seperti kita hanya sekadar memandang serong, menghukum tetapi tidak memberi altenatif pada mereka. Jangan biarkan mereka berkata orang yg melaksanakan ajaran agama seperti kita berfikiran sempit, terkongkong dan rigid. Adikku ambil lah ibrah dari permainan ini. Akak tak nak adik sekadar berteori dengan ilmu haraki tetapi menolak untuk terjun kepada praktikal.” Belajarlah dari permainan boling:
• Matlamat kita tinggi iaitu strike, orang yg target sekadar 1-3 jatuhan pin itu tidak normal. So, matlamat kita yg membawa agama ini mesti tinggi iaitu yakin menang, bukan sekadar melaksana kerja-kerja islam di peringkat kampus sahaja
• Kadang-kadang balingan yg di tepi boleh juga pergi ke tengah pada saat akhir dan mencapai strike, dan kadang-kadang balingan yg bermula di tengah lane juga boleh pergi ke tepi pada saat akhir dan masuk longkang. So, sape kita nak menilai manusia yg jahil kemungkinan mereka bergelar khusnul khatimah sedangkan kita yg sudah yakin banyak beramal ini kemungkinan ghurur dan bergelar suul khatimah. Namun jgn disebabkan sunnatullah begitu kita, selesa menggelek di tepi kerana risiko tinggi untuk masuk longkang. Geleklah di tengah agar insya-Allah sentiasa berada di tengah dan kalau menyeleweng pun hanya kadar yg sedikit.
• Pilih bola mengikut kemampuan kita, jangan terlalu berat dan terlalu ringan. Bola yang terlalu ringan menyebakan ia melayang dan masuk longkang. Terlalu berat menyebabkan bola tidak sempat sampai ke sasaran. Begitu juga dalam berjuang, perlu ikut marhalah, kalau kita memilih yang terlalu ringan, bimbang kita menjadi rileks, lalai dan sambil lewa. Memilih yg terlalu berat serta melebihi kefahaman yg ada menyebabkan kita menjadi down dan kadang-kadang bertindak secara ajalah (tergesa-gesa). So, ikutlah marhalah dan kemampuan dan jangan sekadar bertaklid dan belajarlah mengikut step untuk meningkatkan kemampuan diri
• Bila mendapatkan strike jangan terlalu gembira hingga merendah-rendahkan sahabat kita yg gagal. Ini berkait dengan persediaan untu menang, bila kita menang dan insya-Allah islam yu’la wala yu’la alaih, jgnlah sombong menzalimi dan membalas dendam pada musuh yg pernah menyakiti kita. “ Sedangkan nabi lagi memaafkan apatah lagi kita”. Indahkan islam…
• Bila kita membuat balingan maka bertawakal pada ALLAH sebab Allah yg menentukan hasil. Boleh juga strike, masuk longkang atau sekadar beberapa pin sahaja.Wahai penggerak amal islami, faktor sampingan iaitu usaha dan strategi kita dan faktor utama iaitu bantuan Allah. Maka bertawakallah, ingatkah lagi pada peristiwa Badar?


Terima kasih kekandaku dan sahabatku kerana mencetus momentum pemikiran yg praktikal untuk membantu pembentukan fikrah diri ini yang terlalu jahil. Sambutan befday yang terlalu istimewa bagi diriku. AL-FATIHAH buat ayahanda tercinta yg juga mempunyai tarikh lahir yg sama dgnku tetapi tidak berpeluang menyambutnya pada tahun ini. Tertanya-tanya… Adakah ini sambutan yg terakhir?
-21/04/1989 dan 21/04/1959 dalam kenangan-

1 comment:

  1. salam..terlebih dahulu sye ingin ucapkan takziah kpd penulis ats pemergian ayahanda..penulis.Smoga penulis bersabar dan tabah dgn ujian drpd ALLAH.sbg manusia yg lemah kita mmg sering diuji dgn pelbagai dugaaan.sbg yg masih hidup nie kite hndaklah meneruskan hidup dgn pnuh sabar.saudari kalau ade perlu ape2 pertolongan sye sbg shbat lme akn cbe tolong ape yg termampu...

    ReplyDelete